Hvorfor er aktivitet vigtigt?

Hvorfor er aktivitet vigtigt?

Hvorfor er amerikanere fede motionBåde hjernen og kroppen har brug for at blive holdt igang for ikke at blive slap. Derfor er det vigtigt for mennesker at være mentalt og fysisk aktive. Og de to ting hænger ofte sammen. Fysisk aktivitet stimulerer også hjernen.

Fysisk aktivitet er vigtig for både fordøjelsen, for opretholdelse af muskulaturen og for at undgå overvægt. Mental aktivitet øger evnen til at huske og lære nye ting. Jo ældre man bliver, jo vigtigere er det at holde sig igang, så legeme og hjerne ikke forfalder.

Brug hjernen

child-and-phone-1330009422EAwHvis en person daglig tænker, læser meget eller på anden måde holder hjernen optaget, så hjælper det på evnerne af de såkaldte kognitive færdigheder, som er indlæring og hukommelse. Ved at holde hjernen aktiv bliver en person bedre til løsning af opgaver, og det har som regel også en gavnlig virkning på, hvor godt man husker.

Fysisk aktivitet lader også til at være godt for hjernen. En dansk undersøgelse for år tilbage viste, at fysisk aktivitet hævede niveauet for stoffer, der er godt for korttidshukommelsen og som måske også ved forøgelse kan modvirke demens.

Kom i kondi

protein træningNår vi i det daglige taler om at være aktiv, så er det mest kropslige udfoldelser, vi tænker på, eksempelvis gymnastik eller løb. Alle ved, at det er vigtigt at have en god kondi, hvilket er kroppens evne til at optage ilt. Jo mere vi bevæger os og jo større muskler vi har, jo mere ilt må kroppen optage.

Vi måler gerne konditallet for at vide, hvor godt vi har det. Når et menneske ikke bevæger sig, bruger kroppen 3,5 milliliter per kilo per minut. Så med et kondital på eksempelvis 70 kan personen øge sin iltoptagelse til maksimalt 20 gange niveauet i hvile. Konditallet strækker sig fra 20 for utrænede personer til over 90 for toptrænede atleter.

Det er musklerne, der bevæger kroppen, og det er nødvendigt, at der er en god iltoptagelse, som hjælper musklerne med at forbrænde fedt og omdanne det til energi, så kroppen bliver stærk, og fedtet ikke istedet sætter sig som deller.

Optager næring bedre

fiskNår vi fordøjer maden, er det maven og tarmene, der er igang med at forarbejde føden, så proteiner, kulhydrater og fedt nedbrydes, og kroppen får tilført sine næringsstoffer, mens affaldsstofferne skilles ud og føres bort.

Motion er vigtigt for fordøjelsen, for når en person bevæger sig, sætter det gang i tarmsystemet. Til gengæld bliver tarmene dovne ved inaktivitet, hvorfor det bliver sværere at få næringen ud til forbrug i kroppen, og man risikerer forstoppelse.

Motion stimulerer fordøjelsen, da bevægelse får musklerne til at presse tarmene, så maden bliver skubbet igennem tarmsystemet.

Motion modvirker sygdom

skeleton-1380568359TYWMotion på fornuftigt niveau har vist en gavnlig indvirkning på kolesteroltal og blodtryk, og det modvirker en række sygdomme, især hjerte-kar sygdomme, der også er kendt som åreforkalkning, hvilket er den hyppigste dødsårsag blandt danskere.

Det gælder også om at være aktiv for at undgå type-2 diabetes (gammelmands sukkersyge), som er et stadigt stigende problem både her i landet og globalt.

Selv forkølelse mindskes med motion ifølge en amerikansk undersøgelse, hvor inaktive var forkølede tre gange så mange dage som de, der dyrkede motion.

Motion er også godt for psyken. Det er utroligt svært for depressive at sætte sig selv igang med noget, men hvis en ven kommer forbi og hiver vedkommende med ud på en løbetur eller med hen i motionscentret, leder det triste tanker på flugt, fordi det er svært at spekulere, mens man er aktiv.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.